HAL – Första kapitlet till Temple of Solomon

Idag släpps första låten – HAL – från albumet Temple of Solomon med mitt band Wardenclyffe. Det har varit en lång resa där de ursprungliga planerna snöpligt kom att grusas. Istället leddes jag in på en ny bana med publicerandet av böckerna Rockefeller – en klimatsmart historia och Den globala statskuppen. Framgången med dessa böcker möjliggjorde dock till slut färdigställandet av albumet.

I samband med att jag släppte skivan Control All Delete med Wardenclyffe i januari 2015 var min ambition att spela in en uppföljare inom två år. Vi hade i samband med skivsläppet gjort ett multievent där jag kombinerade olika konstformer. Musik, Teater, Utställning, Vetenskap. Jag ville få till ett unikt koncept som stack ut och samtidigt uppmärksamma det teknologiska hotet mot människan. Det handlade om att skapa äkta möten och hylla det genuint mänskliga i kontrast till det artificiella, digitala och kontrollerande.

The Mad Doctor med ärkeängeln under framförandet av “Mortlake” – januari 2015. Foto: Herjann

Vi hade vepor med texten “Conspire to Ignite” där innebörd och ambition var att tända gnistan till någon form av motstånd och alternativ till denna anti-humana agenda. Arrangemanget gav mig mersmak även om alla mina idéer inte gick att genomföra. Samtidigt var det svårt att locka en större publik. Vi var ännu för okända och det var svårt för de flesta att förstå den djupare innebörden i det jag ville förmedla. Tiden var ännu inte mogen.

Omega Point singel (omslag: Ola Blomqvist)

Jag hade döpt den uppföljande skivan till Temple of Solomon och jag och bandet hade redan skrivit ett par låtar. En av dessa, “Mortlake”, om magikern John Dee framfördes redan på eventet. Min idé var sedan att skriva ett bokkapitel till varje låt och att ge ut en kombinerad bok och skiva i gammal stil med ett läderomslag med Wardenclyffes sigill präglat i guld på framsidan. Jag gjorde därefter en ambitiös marknadsföringsplan där jag skulle väcka uppmärksamhet inför släppet av Temple of Solomon genom att arrangera återkommande event i samma stil som det första. Det första steget var att spela in singeln The Omega Point under hösten 2015.

På absintbaren La Cantada i Paris 2015

 

 

Jag skrev samtidigt min självbiografi An Inconvenient Journey och släppte bok och skiva tillsammans i samband med Parismötet om klimatet i december 2015. Jag hade haft ambitionen att finna en klubb i Paris där bandet kunde göra en spelning. Jag nådde dock inte dit utan fick nöja mig med att högst informellt premiärspela singeln på absintbaren La Cantada. Bok och skiva placerades dessutom ut bland klimatkonferensens propagandamaterial i Le Bourget.

 

 

 

 

Bulletin of the Mad Doctor (omslagsbild: Kimmie Fransson)

 

 

Jag gjorde också inom ramen för bandkonceptet en tidning, Bulletin of the Mad Doctor, där jag i första numret gick igenom innebörden av Pierre Teilhard de Chardins teori om Omegapunkten. Han hade återkommande dykt upp under min forskning under doktorandtiden och jag bestämde mig därefter för att göra en låt om honom och hans transhumanistiska utvecklingsteori. Passande nog så släpptes den samtidigt som World Economic Forum och Klaus Schwab deklarerade att den fjärde industriella revolutionen hade inletts. Detta var dock en ren tillfällighet då jag inte visste att detta fanns med på WEFs agenda det året.

Samtidigt hade jag bestämt mig för att arrangera ett nytt event i Norrköping för att uppmärksamma singeln. Denna gång skulle det ske på restaurangen Harrys där en av mina vänner arbetade som kock. Planen var att göra en utställning om den andra låten på singeln – Rockefeller – och samtidigt ge ut ett andra nummer av Bulletinen med nämnda familjs inflytande över världspolitiken som tema. Omslaget som illustrerades av Kimmie Fransson var redan färdigställt. Dessutom skulle en video som producerats till låten The Omega Point presenteras. Detta hade jag därefter tänkt återupprepa med flera av låtarna från Control All Delete. Allt var spikat och klart när restaurangen strax därefter abrupt upphörde med sin verksamhet på grund av en hyrestvist. Ungefär samtidigt brann mitt gamla PA från 80-talet upp. Det blev symboliskt.

Planerna kom av sig när det dessutom blev uppenbart att det var svårt att sammanfatta Rockefellerfamiljens gärningar och roll i klimatfrågans uppkomst i en tunn tidning. Det krävdes mer. I stället påbörjade jag kort därefter en intensiv research som resulterade i en artikelserie i tio delar som publicerades på bloggen Klimatupplysningen under våren och sommaren 2016. Under några inspirerande sommardagar 2016 skrev jag dessutom utkastet till de kapitel som skulle ledsaga låtarna på Temple of Solomon. Jag hade samma år grundat Insamlingsstiftelsen Pharos för att uppmärksamma hoten mot människan och samla in pengar till boktryck och event. Det hela kom att utvecklas till något jag inte hade kunnat förutse.

Skivan Temple of Solomon hamnade därefter allt längre ned på prioritetslistan. När jag dessutom fick vikariat som universitetslektor på Jönköping University följt av Stockholms Universitet våren 2017 blev det allt svårare att finna tid till att repa och färdigställa låtar. Den tid som fanns över efter undervisning och uppsatshandledning gick till att istället färdigställa det som skulle bli boken Rockefeller – en klimatsmart historia. Nu fick jag dessutom lön för att göra detta.

När boken släpptes på Earth Day 22 april 2019 gjorde jag ett nytt event (denna gång i Grillska huset i Gamla Stan, Stockholm) där jag presenterade boken tillsammans med en utställning med Staffan Wennerbergs historiska foton och Kimmie Franssons fantastiska illustrationer.

Som forskare och författare hade jag hittat en allt större följarskara och drog denna gång fullt hus. Det var betydligt lättare än med musiken. Det har intressant nog visat sig lättare att få människor att läsa 400 sidor vetenskaplig litteratur än att få dem att låna örat till en låt några minuter. Sen ska förstås erkännas att musiksmak är högst personligt och att Wardenclyffe tillhör den tyngre skolan. Men ändå…

Jag färdigställde därtill en ny video till låten Rockefeller som fick premiär samma dag där delar av bokens budskap illustrerades på fem minuter. Det som började som ett musikaliskt projekt fick en helt annan inriktning och innebörd. Formspråket på omslaget hängde dock kvar till en del vetenskapspuristers förtret. Inte alla har begripit mina visioner och önskan om att kombinera musik, konst och vetenskap.

Först under 2020 blev det möjligt att genomföra färdigställandet av Temple of Solomon. Bokförsäljningen (av de två böcker som inte ingick i ursprungsplanen) hade säkerställt såväl finansiering av skivinspelningen som ett nytt PA. Nu fanns även (i samband med att mitt vikariat gick ut) tid att repa ihop materialet.

Samtidigt som arbetet påbörjades blev det dock uppenbart att en uppföljare till Rockefellerboken var tvungen att färdigställas och ges ut på grund av Corona-pandemin och den snabba implementeringen av den fjärde industriella revolutionen. Hösten 2020 blev därför mycket intensiv. När bokmanuset var färdigt och lämnades till tryck gick bandet in i studio Hufvudstaden i Söderköping. Den 21 december 2020 hölls boksignering på M/S Östanå vid Strandvägen i Stockholm. Denna gång var allt i mindre skala på grund av restriktionerna. Jag följde dock min tradition att ge ut boken med ett soundtrack. Detta genom låten Georgia Guidestones/Evilution som också ingår på albumet.

Omslag: Robert Nadde Karlsson

Nu väntar äntligen utgivningen av skivan. Detta sker i åtta steg. Den 22:a varje månad kommer en låt presenteras och släppas digitalt fram till finalen 22 februari 2022 då skivan/boken släpps i sitt fysiska format. Det innebär filmade föredrag från olika platser i Sverige där jag berättar om låtarnas innebörd. Förhoppningsvis kan vi avsluta med ett liveframträdande med bandet (det beror förstås på om några restriktioner hänger kvar eller återinförs). Vi får se vad resan leder oss och hur världen ser ut när vi kommer i mål. Samt om musiken denna gång kommer att få större uppmärksamhet.

 

Bild: Kimmie Fransson

Först ut är öppningslåten HAL. Det var en låt som skrevs innan pandemin bröt ut men som visade sig bli mycket aktuell under förra året. Den berättar historien om en teknokratisk elit som terroriserar mänskligheten med irrationella påbud i syfte att bygga en anti-human totalitär regim.

Comments 1

  • Mycket bra låt! Går upp som nr1. På Wardenclyffes spellista. Gillar speciellt men inte enbart introt och avslutningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.