CIAs hemliga kulturkrig i Europa – modernismen i nytt ljus

1995 gjordes en TV-serie i fyra delar för brittiska Channel 4, Hidden Hands – A Different History of Modernism, av Frances Stonor Saunders som sedan skrev boken Who Paid the Piper? The CIA and the Cultural Cold War (1999). Enligt hennes efterforskningar var den abstrakta konstens och den modernistiska arkitekturens dominans efter andra världskriget och framåt inte någon slump utan resultatet av mycket välkoordinerade kampanjer. 

Mark Rothko av Denisova Olesya Alexandrovna (Wikimedia)

Del 1 av Hidden Hands av handlar om hur CIA under Kalla Kriget skapade organisationer som Congress for Cultural Freedom  i Europa, Asien, Afrika, Nordamerika, Latinamerika och Australien med syftet att infiltrera progressiva kulturella kretsar utomlands och sprida bilden av USA som den ledande kulturnationen i efterkrigstidens nya moderna värld.

Congress for Cultural Freedom publicerade dussintals kulturtidskrifter och engagerade en lång rad kända intellektuella, inklusive Arthur Koestler och Bertrand Russel. (Exempel på svenska kulturprofiler som värvades återfinns i  CIAs hemliga propagandakrig i SverigeP3 Dokumentär).

Individualistisk abstrakt expressionism, av amerikanska radikala konstnärer som Jackson PollockMark Rothko och Willem de Kooning, valdes som kulturellt vapen mot stalinismen.

CIA inrättade även ett inofficiellt konstråd bestående av museichefer, filantroper, entreprenörer, konstkritiker och tidningsredaktörer, för att exportera amerikansk konst och kultur. Flera framstående stiftelser, inklusive Ford Foundation, Whitney Museum, falska stiftelser som Fairfield Foundation och till och med tyska Marshallplanen, användes av CIA för att föra ut medel för kulturprojekt utomlands.

Kartläggning av stiftelser som används i CIAs kulturkrig (ur Hidden Hands, del 1)
Chase Manhattan Bank (Wikimedia)

Som vanligt var familjen Rockefeller inblandad även i detta. Museum of Modern Art (MoMA), grundat av John D. Rockefeller juniors hustru Abby Aldrich Rockefeller, var en av nyckelaktörerna. Under ledning av Abbys son Nelson Rockefeller började museet exportera avantgardekonst till Europa.

En annan drivande kraft var tidigare OSS-agenten och arkitekten bakom CIA, John McCloy, som också innehade en framträdande position i Ford Foundation och var ordförande i David Rockefellers Chase Manhattan Bank.

Den monolitiska bankskrapan byggdes 1957–1961 som en modernistisk spjutspets i New York och försågs med modern konst för 500 000 dollar per år, resulterande i en samling med över 13 000 abstrakta verk (som samtidigt steg enormt i värde när stilen haussats upp av samarbetande museer, gallerier och kulturtidskrifter).

Hidden Hands-serien finns på Youtube:

Del 2 om ideologin bakom den modernistiska arkitekturen:

Del 3 med fler perspektiv på den moderna konsten:

Del 4 om modernismens och Bauhausskolans teosofiska och ockulta rötter:


Relaterade inlägg: Den totalitära modernismen (7 delar)


Läs mer om familjen Rockefellers inflytande över arkitektur, konst, medicin, utbildning, journalistik, jordbruk, ekonomi, politik, religion, klimatforskning, miljöaktivism, IT, AI och transhumanism i Rockefeller – en klimatsmart historia. Kan beställas här.